Dag 2: Cao Dai Tempel & de Chu Chi Tunnels - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu Dag 2: Cao Dai Tempel & de Chu Chi Tunnels - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu

Dag 2: Cao Dai Tempel & de Chu Chi Tunnels

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Rindert en mariska

15 Maart 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanmorgen waren we al vroeg uit de veren want er stond een dagtrip naar de tempel en de chu chi tunnels gepland. Deze hadden we de avondje ervoor nog geboekt. Na een heerlijk ontbijtje werden we opgehaald en reden we met de bus richting de tempel. Onderweg stopten wij natuurlijk bij een fabriek waar gehandicapte mensen hele mooie kunstwerken maakte van eierschalen. Natuurlijk was er ook weer een winkel waar je dan die schilderijen en kunstwerken kon kopen. Je kan er eigenlijk bijna niet onderuit als je een excursie boekt bij een agentschap in plaats van er op eigen houtje heen gaan maar voor de prijs hoeven we echt niet te klagen want voor 13€ p.p zijn we de hele dag onderweg. De wegen die we tot nu toe gereden hebben zijn vergelijkbaar met Cuba. Overal gaten in de weg, en na een paar uur ben je misselijk geschud maar ook dat heeft weer zijn charmes. Zo wordt je er maar weer gauw aan herinnert hoe goed het allemaal in Nederland geregeld is met onze wegen. Onze gids vin (spreek uit: Bean) 65, is erg druk en praat graag over zichzelf. Waar die overal is geweest, met van Basten op de foto, handje geschud met Bill Gates, 7 jaar Vietnam oorlog gevoerd en veel mensen doodgeschoten, huis in New york en San Fransico, in een belangrijke film gespeeld over de Vietnam oorlog en zo nog wel een paar "indrukwekkende" verhalen. Of we alles moeten geloven.... Wie weet haha maar hij doet het wel leuk en tijdens het praten over de oorlog waarbij mensen geen eten hadden, merk je dat hij dat nog niet helemaal zelf verwekt heeft. Je ziet hem boos worden waarna die tegen ons zegt: your toerist, you American, you come to late, you didn't gave us food than, we had hungry, now we our nr 1. First export of rice, now you have hungry! Dus... Dat je het maar even weet haha. Na nog wat meer informatie te hebben gekregen over de religie kwamen we aan bij de tempel die er heel indrukwekkend uitzag, net langs de grens bij Cambodja. Er was net op dat moment een ceremonie bezig, die doen ze 3 x per dag. Iedereen was in het wit gekleed en zat op de grond te bidden. De tempel zag er heel anders uit dan de tempels in Thailand. Veel Meer een mix van stijlen zoals Chinees, Frans, victoriaanse stijl. Ineens zag ik buiten de tempel aapjes rondlopen en die moest ik wel even van kortbij bekijken. Lokale Mensen waren ze aan het voeren en ik kreeg ook papaya om de aapjes te voeren. Ze waren heel lief en pakten heel zachtjes het fruit uit je hand maar als de baas van de aapjes het zag dan was het vechten geblazen. Dat was wel grappig om te zien. Na het bezoek aan de tempel waarbij de temperatuur buiten ook langzaam steeds meer oploopt richting de 30 graden gingen we bij een lokaal restaurantje wat eten. Als je wil kun je voor 5€ met z'n tweeën goed gegeten hebben, maar ik krijg het toch voor elkaar om in verhouding iets duurs te bestellen, is het geen grote garnaal, dan is wel een kippenpoot die evenduur is als een heel noodle gerecht. Ik moet nog effe oefenen met de prijzen denk ik. Na een prima lunch gingen we weer verder op de hobbelweg richting de chu chi tunnels. Ik heb al veel ambulances voorbij zien komen maar een Nederlandse ambu heb ik nog niet gespot. het lijkt me wel cool om ineens een ambu van ons tegen te komen hier, aangezien de oude ambulances wel eens verkocht worden aan Vietnam.

Indrukwekkend om te zien hoe de Vietcong leefde in het tunnelcomplex van minstens 300km lang. Allerlei soorten boobytraps werden gedemonstreerd en hoe de Vietcong elke keer de vijand te slim af was. Uiteindelijk hebben we zelf een stuk gelopen (gekropen) door de tunnels. Ondanks dat de gangen waren vergroot voor toeristen was het al een erg zware tocht, claustrofobisch en erg benauwd. We waren blij dat we weer buiten waren. Na de tunnels zijn we terug gereden naar Ho Chi Minh City. 'S avonds hebben we bij een Italiaans restaurantje gegeten en nog een paar biertjes gedronken in een kroegje.

Groeten,

Enjoy!!

• 18 Maart 2016 - 14:54

Paula En Johan:

Hey Rietjuh en Maris,

Leuk om te lezen dat jullie je alweer volle bak onderdompelen in de lokale cultuur. Wat een scooters op de foto (het verslag hiervoor) en mooi tempel!

We houden jullie avonturen in de gaten.

Veel plezier daar.

Gr Paula en Johan