Dag 9 en 10 Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu Dag 9 en 10 Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu

Dag 9 en 10 Sapa

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Rindert en mariska

22 Maart 2016 | Vietnam, Sa Pá

Dag 9: Sapa
5 uur in de ochtend ging de wekker. We pakten onze laatste spulletjes in en gingen nog snel ontbijten want om half 7 stond de Sapa express voor ons klaar. Deze bus heeft luxe ligstoelen en bracht ons binnen 6 uur naar Sapa. De weg ernaartoe was super leuk. Overal zagen we rijstvelden. We klommen tot 1650 meter hoogte richting het dorp. Daar werden we al direct warm verwelkomt door de black Hmong stam die ons natuurlijk meteen hun handgemaakte spulletjes wilde verkopen. Omdat we de weg niet goed wisten naar ons hotel wilde een Hmong vrouwtje ons natuurlijk maar al te graag helpen maar niets is voor niks natuurlijk. Ze liep helemaal mee naar ons hotel en toen Rindert haar wat geld wilde geven hoefde ze dat niet. I come back later, you buy from me riep ze. Ze hield woord want toen we 2 uur later het hotel uitliepen zat ze mooi op ons te wachten. Ik heb een armbandje bij haar gekocht en daarna zijn we het dorp gaan verkennen. We liepen richting de grote markt. Daar verkopen ze allemaal dezelfde spulletjes dus gewoon leuk om er even langs te lopen maar verder niet anders dan andere marktjes. S'avonds tijdens het eten kwam er een klein vrachtautootje door de straat gereden. Al het personeel jubelde en zette een sprint naar buiten richting het vrachtautootje. Schijnbaar verkocht deze man heel goedkoop kokosnoten en iedereen wilde er een hebben. Gouden business. Ik wilde er ook een proberen en ging ook naar buiten. De serveerster trok het (gepaste)geld uit mijn handen, riep 'you want Coconut?!' Riep toen iets Vietnamees naar de man met zijn hakmes en ik werd als eerste geholpen. Het smaakte heerlijk! Het personeel vond het prachtig dat ik er ook een had gekocht en moesten wel met me lachen. Daarna hebben we nog een drankje gedaan in de backpackerskroeg en toen was de avond weer ten einde.

Dag 10: Hiking tocht
Vroeg uit de veren want we gaan hiken richting het dorp van de black Hmong stam. We hadden een hele leuke gids. Hij vertelde niet veel maar als je wat aan hem vroeg probeerde hij het zo goed mogelijk uit te leggen met hier en daar een leuke grap. We hadden best nog een grote groep waarmee we door de bergen liepen. Van de ene kant jammer want dan is het gelijk zo toeristisch maar van de andere kant leuk want dan praat je ook weer eens met andere mensen. Natuurlijk volgde een hele groep Hmongvrouwtjes ons tijdens de tocht. Ze zijn heel aardig en kunnen nog best goed Engels in vergelijking met de gewone Vietnamees. Ze vroegen of we getrouwd waren en of we kinderen hadden etc. In hun cultuur trouwen ze al heel jong en de man kiest zijn vrouw zonder dat zij toestemming geeft. Daarna wordt ze drie dagen vastgehouden in het huis van de man en krijgt ze allemaal eten en drinken voorgeschoteld. Ook moet de man dan bij haar slapen. Ze kan alleen weigeren als ze drie dagen niet eet en die man drie dagen niet bij haar laat slapen. Alleen dan mag ze weer naar haar eigen familie terug gaan. Ik vond het wel interessant om hun verhalen te horen maar het blijft wel een bizar verhaal. Onderweg liepen we dwars door de rijstvelden langzaam de berg af en hadden we prachtig uitzicht over de vallei. Er liepen ook gewoon kippen, Buffalo's en varkentjes rond waarbij ik direct dacht, geniet nog maar van de vrijheid, vanavond ben jij misschien wel weer de eerste op het spit. De tocht duurde de hele ochtend en in het dorp maakten we een stop voor de lunch. Daarna liepen we naar nog een ander dorp en werden we per bus weer in Sapa afgezet. We vonden het een hele ervaring. Eenmaal terug in het hotel hebben we rustig aan gedaan. Savond's hebben we films gekeken in het hotel. We dachten er nog aan om een drankje te gaan drinken in de kroeg maar rond 11 uur barste de hemel open en kwam de regen met bakken uit de lucht gevolgd door bliksem en flinke donderslagen. Ik ben niet snel bang voor bliksem maar tussen de bergen klinken die donderslagen super hard en ook het licht viel een paar keer uit. We zijn maar binnengebleven. Morgen nog één dagje Sapa. We gaan een waterval bekijken en om 4 uur komt de Sapa Express ons weer ophalen voor vertrek naai Hanoi.

• 23 Maart 2016 - 20:15

Marcel Tummers:

Goed geregeld daar en wat een energie jullie Gr.

• 23 Maart 2016 - 21:51

Cees En Ellie:

Rindert en Mariska bedankt voor jullie kaartje erg leuk en geniet van jullie mooie vakantie groetjes.

• 30 Maart 2016 - 11:29

Johan: