Dag 18: Green Bamboo Cooking Class - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu Dag 18: Green Bamboo Cooking Class - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rindert en mariska - WaarBenJij.nu

Dag 18: Green Bamboo Cooking Class

Door: Rindert & Mariska

Blijf op de hoogte en volg Rindert en mariska

31 Maart 2016 | Vietnam, Hoi An

Op advies van het Franse meisje uit het vliegtuig hebben we een kookworkshop geboekt bij de Green Bamboo Cooking School. We werden om 8:30 opgehaald door Van bij ons hotel om naar de lokale markt te gaan. De groep bestond uit 11 personen en ieder heeft zijn of haar eigen gerecht gekozen waarvoor we inkopen gaan doen. Van loempia's en curry tot aan gevulde inktvis. Wij hebben bewust gekozen voor twee gerechten die we thuis ook gemakkelijk zouden kunnen maken: stir fried chicken with cashew nuts and five spices en shaken beef with five spices. Onwijs leuk om alle ingrediënten zelf te kopen op de markt, Rindert was vooral bezig met de kosten of eigenlijk dat de hele groentekraam opgekocht werd voor nog geen 4 euro. Alleen het vlees en de vis waren enigszins prijzig. Alle soorten vlees liggen gewoon op een tafel met karton erop en wordt ter plekke voor je in stukken gehakt. Je zou denken totaal onhygiënisch, niet gekoeld op zo'n tafel terwijl de temperatuur richting de 30 graden gaat, maar de vis is 's nachts gevangen en de varkens, koeien en kippen worden om 4 uur 's ochtends geslacht om meteen te worden verkocht. Volgens Van verkopen ze geen vlees van gisteren aangezien je dat heel eenvoudig kan zien aan de kleur en ook witte garnalen die al in de krul liggen zijn volgens haar niet meer vers. Overigens is er geen enkel vrouwtje die zowel kip varken en koe tegelijk aan haar kraam verkoopt. Voor elk stuk vlees van een bepaald dier is er een afdeling gemaakt. Na alle inkopen gingen we met het busje richting het gigantische huis van Van, de zaken gaan blijkbaar goed :).

Het is een gezellige groep afkomstig uit Noorwegen, Denemarken, Engeland, Australië en Argentinië. We moeten onze schoenen uitdoen voor de deur en lopen richting de keuken. Daar staat al voor iedereen een snijplank en een mes klaar. Van verteld vooraf nog een keer wie welk gerecht gaat maken en legt daarbij uit welke techniek je moet gebruiken om je vlees te snijden. Ook liet ze zien hoe je inktvis schoonmaakt. Dat was echt een flink karwei en ongekend welke handelingen je moet verrichten met zo'n beest. Ik als Masterchef keek m'n ogen uit. Vergeleken met al haar technieken van vlees,vis en groenten snijden was ik op dat moment een groentje die net een ei kan bakken. Maar goed, daarom heet het ook kookles dus ik heb goed opgelet en ze had ook wel een heel arsenaal aan First class messen dus dat wil natuurlijk ook nog wel helpen. Rindert had voor zijn gerecht een kippenpoot gekregen waarvan hij het bot moest ontdoen. Van deed dit met één handeling en op het oog lijkende heel makkelijke snijtechniek maar eenmaal zelf aan de slag bleek het toch wel even wat moeilijker te zijn. Die kip was overigens zo biologisch, met peesjes en alles eraan, dat kennen wij in NL helemaal niet. Wij willen geen peesjes en rare witte sliertjes in de kip. Dus toen Rindert dat mooi weg begon te snijden schoot Van snel te hulp. Don't trow away so much chicken. It gives the flavour! Ik had een makkelijk gerecht en hoefde alleen maar de biefstuk in mooie blokjes te snijden. Andere mensen hadden moeilijkere gerechten en waren met grote hakmessen het vlees en vis tot moes aan het slaan om viskoekjes en andere gerechten te maken. Ook groenten mochten we snijden en alles was tot in de puntjes georganiseerd. Na een uur lag natuurlijk ook de helft van al het gesneden ui en andere gesneden groenten op de vloer en liep je er met je blote voeten doorheen maar dat maakte allemaal niet uit. Iedereen maakte zijn eigen gerecht en als de een klaar was met het gerecht mocht de volgende beginnen met koken. Zo kon je ook mooi bij elk gerecht kijken hoe het moet. Onze gerechten smaakten verrukkelijk! Rindert is een super kok geworden, veel mensen van de groep vonden zijn gerecht het lekkerst! Aan het eind van de dag rond half 4 hadden we onze buikjes echt goed rond gegeten. Er kon niks meer bij. Jammer, want er moesten nog 2 gerechten geproefd worden.

We hadden een superdag! We hebben veel geleerd over een andere manier van koken en we hadden heel goed gegeten. Alle gerechten smaakte verrukkelijk! Van is echt een superlieve vrouw. S avonds hebben we nog een keer onze kleding gepast bij de kleermaken en zijn we bij het hotel gebleven want we hadden geen honger meer en waren toch best wel moe van het opletten en concentreren de hele dag. We hebben een paar films gekeken op het filmkanaal. Het was een super dag!! Wie bij ons komt eten kan een van de Vietnamese gerechten die we hebben leren maken verwachten.

• 03 April 2016 - 20:59

Johan:

Mooi pak hoor Rietjuh, we zijn benieuwd naar jullie Vietnamese kookkunsten ;)